tisdag 20 januari 2015

Grundmönster

Jag tycker allra bäst om grundmönster. Dem kan jag ändra efter behag och jag behöver inte ha en massa mönster i lager. Jag har ett par byxor, två tröjor och en luva. Det är en bra grund. Tröjan kan bli en klänning, en kofta, en jacka och så klart en tröja då. Byxorna kan man ju variera på många sätt. Fickor, göra dem baggy, med hängslor, med muddar, med gylf och så håller man på. Det bästa med det är att har man en gång beställt en tröja av mig, så vet man ju hur storleken är i förhållandet till barnet. 
Nu har jag gjort en liten tut på hur man kan göra en vanlig tröja till en tunika / klänning med roliga fickor.
Framstycket på en tröja med raglanärm utklippt mot vikt kant. Jag har ställt ut tröjan lite i sidorna och förlängt den med sju centimeter.  De gröna delarna är fickpåsen. De ritade jag på frihand. 
Lägg fickpåsen räta mot räta och sy fast den
Det går lika bra att sy fast den med vanlig raksöm eller om man har overlocksöm på den vanliga maskinen. Vik nu fickpåsen till baksidan och stryk på sömmen
Nu är den delen av fickpåsen på rätt plats. Jag stryker alltid kanten och sen syr jag en stickning så den håller sig på plats.
Jag har sytt med en vanlig raksöm
Vänd till avigan och lägg den andra delen av fickpåsen räta mot räta och sy fast den i kanten på den andra fickpåsens del. Såhär ser det ut då på avigan
Då ser det ut såhär på framsidan. Nu får man välja om man vill sy en stickning på framsidan så fickans form syns, se nästa bild
Nu har jag ju en covermaskin, så jag sydde från avigan och då ser sömmen ut såhär. Här kan man leka lite med någon söm som man gillar och då är det enklast att sy den från avigan, för där ser man ju hur påsen ser ut.
Nu är det dags att sy sidsömmarna och då sys ju fickpåsen fast. Sy ärmarna, vänd dem ut och in och sy fast ärmarna på sin plats.
Här är resultatet. Formen på fickorna kan man ju göra på lite olika sätt, men det visar jag en annan gång. Låt fantasin flöda











1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag skulle vilja prova att sy denna men har tyvärr inga egna bra och därmed inga barnkläder. Har du lust att skicka mig mönsterdelar så står jag för frakt? ��
    Mvh Gisela
    P.s svara gärna på min mejl gisela_johansson@hotmail.com

    SvaraRadera