söndag 25 juni 2017

En vanlig söndag efter midsommarfirandet

Enfärgade bodysar är alltid bra att ha. Tycker nästan att vi är överösta med mönstrade tyger nu för tiden. Ibland får jag lust till att bara vägra dem, men så kommer jag på att jag blir ju så himla glad av fina mönster och färger. Jag får väl helt enkelt fortsätta att göra lite av varje....
Barn vill nog helst ha färg och mönster på sådant som de gillar, men framförallt ska det vara plagg som går att röra sig i. Då är ju kläder med stretch i, väldigt bra. Mjukt och skönt att ha på sig och är inte i vägen när barnet rör sig. Perfekt, då fortsätter vi på den banan 

Sitter i skrivande stund i soffan med en filt på mig och lyssnar till regnet som faller mot plåten under fönsterna. Det är ganska rofyllt faktiskt. Mannen och katten ligger och sover och jag har en stund för mig själv. Kaffet är upphällt och jag får filosofera precis som jag själv vill. 
Gårdagens tomhetskänsla är nästan borta och jag ser framåt mot några dagars ledigt i veckan. De dagarna ska jag bara vara i syrummet. Har massor av fina tyger som jag längtar efter att få sätta saxen i. 
Alla tyger som jag tar hem nu i fortsättningen är i ekologisk bomull. Känns bra att ha tagit det steget, men jag har ju massor av tyger från inköp innan, som fortfarande vill bli fina plagg. Givetvis ska de också få det. Jag slänger inget, för det är ju verkligen miljöförstöring i stora mått. 
Funderar över det här med ekologiskt eller inte .. vi kanske borde tänka mer hållbart. Jag kan ju köpa ekologiskt odlad bomull från Asien, men hur hållbart är det för miljön när det ska fraktas från andra sidan jordklotet ? Jag tänker också på hur det framställs och av vem ? Vilka förhållanden har de som arbetar vid framställningen av tyget som jag sen får hem ? Får de en skälig lön ? Har de bra arbetsförhållanden ? Är de minderåriga ? 
 
Oj, nu regnar det helt galet mycket ute. Vilken tur att jag slipper ge mig ut idag då. Det blåser i träden rätt så rejält, men jorden behöver detta regn, så jag får ta det med ro. Kommer snart dagar med strålande sol och jag får och kan vara ute igen. Då får man passa på att samla på sig massor av d-vitaminer, så man klarar hela den långa mörka vintern. Vilken tur att vi bor där vi har ett sådant skiftande klimat och med dessa olika årstider. 

Tillbaka till min sömnad, som jag bara älskar så mycket. Här en baggydress med härliga delfiner. Tycker de har ett lite busigt och finurligt uttryck. Ett djur som glider så graciöst i vattnet med minsta motstånd. Vänliga och lekfulla. Denna hängde jag hos Wilda Ekologiskt, men den fick inte vara kvar där så länge, för den värmer ett litet barn redan. Vad kul att fler än jag gillar detta tyget. 

Måste bara få visa några bilder till, men de är inte på plagg som jag sytt utan det är på projekt renovera huset. Nu har vi börjat på nästa sida av vårt hus
Den nya dörren är redan på plats och den gamla panelen är bortplockad
Isoleringen är på plats
De gamla brädorna är bortforslade till tippen och den nya målade panelen har vi börjat snickra dit. Nu får jag ju villigt erkänna att den gamla klädseln hjälpte jag inte till med att ta bort, det gjorde min man och svärfar. Isoleringen fixade de också, jag lagade maten till dem. Jag och sonen har målat en del brädor till foder mm och grannen har hjälpt oss att måla den gula panelen. Underbart att ha så snälla människor runt om mig. Idag blir det inget snickrande på grund av vädret, men vi får väl hitta på något annat istället. 

Det var allt från mig idag / ta hand om varandra 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar